Hvem tar du med deg i «krigen»?

Tekst:
Dynabyte Consulting AS 

Dato:
29. august 2024
Kategori:
Aktuelt | Blogg | Dynabyte

Stikkord: Dynabyte, Kontrakter, Kontraktsrådgivning, De rette folka

 Foto:

Audkamkong | iStock

 

 

De rette folka

 

Vi har alle våre styrker og svakheter – ingen er med andre ord best på alt – men hvem tar du med deg i «krigen»? De løftes frem i viktige sammenhenger, hedres i festtaler, omtales som «hel ved» og smykkes både med faglige og personlige egenskaper og verdier knyttet til; integritet, åpenhet, kompetanse, pålitelighet, respekt, empati, fleksibilitet,- vi snakker om de «rette folka».

Som oppdragsgiver, arbeidsgiver eller partner er det nettopp slike ressurser man ser etter og søker,- fordi alle tenker at det er disse som vil kunne hjelpe deg med ditt mål og sikre gevinster, slik at man unngår unødvendig støy, konflikter, samt tidkrevende og kostbare rettsprosessen. Som kontraktsrådgiver med erfaring fra en rekke store prosjekter kjenner vi godt til viktigheten av å finne de rette folka. 

Vi har sett oppdragsgivere og leverandører rose hverandre opp i skyene, men vi har også sett partene rive seg i håret og forbarme seg over avtaler de aldri skulle ha inngått.

Ingen ønsker å engasjere feil person, – så hvordan er det mulig å havne sammen med den som misforstår, skaper konflikter og drar deg til retten fremfor å produsere og levere det du har bedt om?

Det er lov å feile, – men ofte er det smart å unngå det. Da er det er det greit å vite hva som skal til å feile og hva du kan gjøre for å unngå å feile.

 

Ta hensyn til dette, og unngå disse feilene

Under følger noen punkter som det er greit å ha et forhold til og som fort kan føre til at du snubler når det kommer til å finne de rette folka: 

  1. Kommunikasjon:

Uklar kommunikasjon mellom partene, misforståelser og feilaktige forventninger.

  1. Bakgrunnssjekk:

Manglende eller mangelfull kontroll og sjekk av kvalifikasjoner og referanser. Glemme eller undervurdere viktigheten av å ta en prat og bli litt bedre kjent.

  1. Overoptimistiske løfter: 

Love mer enn man har kompetanse eller kapasitet til å levere.

  1. Endringer: 

Usikkerhet knyttet til endringer, og uforutsette ting som gjør den opprinnelige plan mindre passende.

  1. Kulturelle forskjeller: 

Manglende kunnskap om ulikheter mellom person, fag, nasjonaliteter

  1. Oppfølging: 

Manglende eller uregelmessig oppfølging, usikkerhet blir liggende og problemer får vokse seg store.

 

Strategier for god kommunikasjon og tilrettelegging

Mye dreier seg om god kommunikasjon, tilrettelegging for mestring og ikke minst det å bygge tillit. Her er noen strategier som kan hjelpe:

Klare og åpne kommunikasjonslinjer

Sørg for at begge parter har en god forståelse av forventninger, mål og krav. Regelmessige møter og oppdateringer kan bidra til å holde alle informert og på samme side¹.

Gjensidig respekt og forståelse

Anerkjenn hverandres kompetanse og erfaring. Dette skaper en atmosfære av respekt og samarbeid

Pålitelighet og integritet

Hold det du lover, og vær konsekvent i dine handlinger. Dette viser at du er pålitelig og kan stoles på.

Fleksibilitet og tilpasningsevne

Vær villig til å tilpasse deg endringer og utfordringer som kan oppstå. Dette viser at du er samarbeidsvillig og løsningsorientert.

Gjensidig nytteverdi

Begge parter bør oppleve at samarbeidet gir verdi. Dette kan innebære økonomiske fordeler, forbedret effektivitet eller andre positive utfall.

Tydelige roller og ansvar

Definer klare roller og ansvar for begge parter. Dette bidrar til å unngå misforståelser og sikrer at alle vet hva som forventes av dem.

Åpenhet om utfordringer

Det er lov å feile, vær ærlig om eventuelle problemer eller utfordringer som oppstår. Dette gir mulighet for å finne løsninger sammen og styrker tilliten.

En risikobasert tilnærming vil ofte kunne hjelpe partene til å kommunisere, gjør det mulig å avdekke uønskede hendelser før de inntreffer, begrense økonomiske tap og miste dyrebar tid.

Hva tenker du, – og hvem tar du med deg ut i båten neste gang du skal på tur?