Reiseblogg fra Skottland og Irland

Dynabyte Consulting, Reise

Foto:
Pål Marius Mørch-Hassel

Som en travel konsulent setter jeg pris på å kunne rømme fra hverdagens hektiske liv og tilbringe en uke på ferie. Denne gangen ble det en ukes tur til Skottland og Irland sammen med min samboer. I dette innlegget vil jeg dele noen av høydepunktene, og muligens tips til aktiviteter og steder å besøke for de som tenker å ta turen til Skottland og/eller Irland i framtiden.

Edinburgh

Vi startet turen vår i Edinburgh. Det første som slo oss da vi landet på flyplassen var det grønne landskapet. I motsetning til i Norge, er store deler av landskapet grønt og frodig på denne tiden av året. Det er enda noen uker til sommer, likevel ga det grønne landskapet oss skikkelig sommerfølelse.

Med unntak av et par bussturer, utforsket vi byen til fots og nøyt den sjeldne sola. Noen høydepunkter fra Edinburgh er:

Holyrood Park

Holyrood park er en kjempefin park for gå- og løpeturer. Vi hadde totalt to løpeturer i parken, og de grønne åsene og den friske luften ga oss en energiboost. Det ble noen stopp her og der for å ta innover seg den majestetiske naturen.

Bilder fra Holyrood Park:

Edinburgh Castle

Edinburgh Castle med sin imponerende beliggenhet på Castle Rock, er noe man må se. Historien bak festningen og utsikten gjorde inntrykk. Et godt tips er å booke billetter på forhånd dersom man ønsker å se inne i slottet, da dette er en svært populær turistattraksjon.

Bilder fra edinburgh Castle:

Guidet busstur gjennom byen

Vi lærte mye om Edinburghs historie og arkitektur på guidet busstur gjennom byen. Her fikk vi blant annet høre om opprinnelsen til golf-sporten, vi fikk sett The Royal Yatch Britannia, gamlebyen, The Royal Mile, det skotske parlamentet, nasjonalmuseet og mye mer.

Royal Botanical Garden

Besøket i Royal Botanical Garden kan anbefales på det sterkeste. Frodige planter og eksotiske blomster gjorde det til en avslappet og flott opplevelse å vandre rundt. Her kan man blant annet se frøene fra et enkelt tre som overlevde Hiroshima, og som ble gitt som gave til den botaniske hagen fra Japan.

Bilder fra Royal Botanical Garden:

Gordon Ramsay’s “Bread Street Kitchen and Bar”

Restaurantopplevelsen var en smakfull reise. Selv om det var noe kostbart, var maten og atmosfæren verdt det. Alle rettene falt i smak hos begge to, og godt drikke hadde de også. Her kan det anbefales å bestille bord på forhånd – spesielt i helgen, da det er et populært sted å besøke.

Glasgow og det skotske høylandet

Etter Edinburgh sjekket vi inn på hotell i Glasgow og benyttet dette som base for to dagsturer til det skotske høylandet. Her fulgte vi blant annet i fotsporene til “Outlander”. Steder som “Lallybroch” og “Craig Na Dun” er kjente steder fra Netflix-serien som vi besøkte. Vi tilbrakte flere timer i bil mellom destinasjonene, og det var det definitivt verdt. Det var en helt fantastisk naturopplevelse å kjøre på de gamle, skotske landeveiene, med alle de nydelige fargene på planter og blomster, og hester, kuer og sauer beitende på alle jorder. Langs alle veiene var det «lommer» der man måtte vike for motgående trafikk, på grunn av de smale landeveiene. Det var veldig hyggelig å se hvor høflige alle var mot hverandre – alle hilste i det de passerte hverandre, og ingen nølte med å vike for hverandre i god tid før passering.

Bilde av Lallybroch:

Bilder fra Glasgow:

Videre hadde vi en dagstur til Culloden, der det berømte slaget mellom Jakobittene og den britiske hæren fant sted. Dette var et interessant sted å besøke på grunn av den historiske betydningen. Her hadde de et museum man kan besøke og kafé med godt utvalg. Man hadde muligheten til å leie guide både inne og utendørs hvis man ønsket det, og for en rimelig pris. Vi hadde lest oss godt opp fra før av, så vi prøvde oss uten guide, og fikk en fin og sterk opplevelse der ute på slagmarken. Bilder fra Culloden:

Galway og den irske landsbygda

Turen gikk så videre til Irland. Vi fløy et lite fly med selskapet Air Lingus som ingen av oss hadde benyttet før. Irland ønsket oss også velkommen med sitt grønne landskap. I Galway fant vi en kul pub (bilder av denne under). Fra gaten så puben liten ut, og vi lurte på om vi i det hele tatt ville få plass, men da vi gikk inn døren åpnet det seg flere hundre kvadratmeter bestående av seks ulike barer i forskjellige stiler. Bilder fra Galway:

Bilder fra landsbygda i Irland:

Dublin

Siste stopp på turen før hjemreise var Dublin. Vi hadde kun 1 døgn her, men vi fikk tatt en gåtur langs elven Liffey, og opplevd Temple Bar-distriktets livlige atmosfære.

Vi fant et hyggelig lite sted hvor vi spiste middag. Deretter tok vi temperaturen på stemningen på den populære Temple Bar, der vi hørte på kjente klassikere. På veien tilbake til hotellet så vi et sted som spesialiserte seg på desserter, og det kunne vi ikke motstå. Det ble en smakfull avslutning på et hyggelig døgn i Dublin. Bilde fra Temple Bar:

Hyggelig at du tok deg tiden til å lese gjennom reisebloggen og titte på bilder fra turen vår til Skottland og Irland! Jeg håper du også fikk lyst til å utforske disse stedene.

Foto - Privat - Linda Naustrøm - Dynabyte Consulting

Pål Marius Mørch-Hassel

Dynabyte Consulting AS

Pål Marius Mørch-Hassel er jurist og er ansatt i Dynabyte Consulting. Han er for tiden innleid til Norconsult og arbeider med prosjektet «Sauland kraftverk» for Skagerak Energi.