Fra uro til mulighet – og merverdi for kundene
Tekst:
Dynabyte
25. juni 2025
Aktuelt | Blogg | Dynabyte
Stikkord: Dynabyte, bedre leveranser
Foto: KI-generert

Aktiv selvledelse mellom oppdrag
Det er en varm juni morgen. Jeg sitter på en fortauscafé med en dobbel espresso, og kjenner på en sjelden ro – men også en liten uro. For jeg er mellom to oppdrag. Som konsulent er jeg vant til å levere, til å bidra direkte til virksomhetens inntekter. Når kalenderen plutselig åpner seg, og jeg ikke har et nytt prosjekt å gå rett inn i, kjenner jeg på et snev av utilstrekkelighet. Bidrar jeg nok? Er jeg verdifull når jeg ikke fakturerer?
Denne uroen er ikke uvanlig i konsulentbransjen. Vi vet alle at virksomheten lever av fakturerbare timer, og at det er viktig å komme raskt ut i nye oppdrag. Men jeg har lært at denne perioden – selv om den er kortvarig – ikke trenger å være passiv. Tvert imot: Den kan og bør brukes aktivt, både for min egen utvikling for Dynabyte og for å skape merverdi for kundene våre.
Slik utnytter jeg tiden mellom oppdrag – til kundens fordel
Først og fremst handler det om å ta ansvar for egen situasjon. Jeg bruker denne tiden til å styrke min egen kompetanse, men også til å være offensiv i salgs- og markedsarbeid. Det viktigste er at alt jeg gjør i denne perioden, har som mål å kunne levere enda bedre tjenester til kundene våre.
For eksempel oppdaterer jeg CV og profiler på relevante plattformer, slik at jeg er synlig for potensielle kunder og samarbeidspartnere. Dette gjør det enklere for nye og eksisterende kunder å finne meg når de har behov for bistand. Jeg tar kontakt med tidligere kunder og nettverk, både for å høre hvordan det går og for å minne dem på hva jeg kan bidra med. Flere ganger har slike samtaler ført til nye prosjekter, hvor vi sammen har funnet smartere løsninger på komplekse anskaffelser.
Jeg setter av tid til å skrive faglige innlegg, dele erfaringer og vise frem kompetansen min – både på virksomhetens og egne kanaler. Dette gir kundene innsikt i hvordan jeg jobber, og hvilke resultater jeg kan skape. Jeg deltar på relevante seminarer, kurs eller frokostmøter, for å holde meg oppdatert og utvide nettverket. Slik sørger jeg for at jeg alltid kan tilby råd og løsninger som er i tråd med de nyeste trendene og regelverkene – for eksempel innen digitalisering, bærekraft eller endringer i anskaffelsesregelverket.
Jeg samarbeider med kolleger om å identifisere nye muligheter, og bidrar aktivt i interne salgsprosesser. Dette gir oss som team bedre oversikt over markedet, og gjør at vi raskere kan sette sammen de riktige ressursene for å løse kundens utfordringer.
Uroen som drifkraft – for bedre leveranser
Jeg har lært å bruke uroen som en positiv drivkraft. Den minner meg på at jeg må være synlig, relevant og tilgjengelig. Den får meg til å tenke nytt om hvordan jeg kan bidra, og hvordan jeg kan gjøre meg selv og virksomheten mer attraktiv for kundene. Når jeg bruker tiden mellom oppdrag til å utvikle meg, er det ikke bare til egen og Dynabyte sin fordel – det gir også kundene våre tilgang til oppdatert kompetanse, nye perspektiver og et bredere nettverk.
Samtidig vet jeg at denne perioden er midlertidig. Erfaringen viser at de som bruker tiden mellom oppdrag aktivt, ofte kommer sterkere tilbake – med nye kontakter, oppdatert kompetanse og kanskje til og med et nytt oppdrag i kalenderen.
En vinn-vinn-situasjon – og en invitasjon
For virksomheten er det avgjørende at konsulentene raskt kommer ut i nye oppdrag. Men det er også viktig å legge til rette for at vi kan bruke mellomrommene til å styrke oss selv og virksomheten. Når vi får rom til å drive med salg, markedsføring og kompetanseheving, øker vi sjansen for å lande nye oppdrag – og for å levere enda bedre til kundene.
Så neste gang du – som meg – sitter med en kaffe mellom to oppdrag, kjenn på uroen, men bruk den konstruktivt. Vær offensiv, synlig og nysgjerrig. Det er ikke bare godt for deg – det er avgjørende for virksomheten, og det gir kundene dine enda bedre leveranser neste gang du er på oppdrag.
Hvordan bruker dere selv tiden mellom prosjekter? Vi tar gjerne en prat om hvordan vi sammen kan skape verdi – også i de stille periodene.