De rette folka – den sanne nøkkelen til suksess?

Tekst:
Dynabyte | Tore Magler Wiggen

Dato:
2. juni 2025
Kategori:
Aktuelt | Blogg | Dynabyte

Stikkord: Dynabyte, Konsulenter, Bemanning, HR

Foto: Nghia Le | Unsplash 

 

Dynabyte og XPartners

Det handler om de rette folka

Etter å ha avsluttet et lengre engasjement hos en god kunde, kjent på litt vemod med å forlate flinke mennesker, utfordrende oppgaver og spennende prosjekter, får jeg nok en gang en bekreftelse på det jeg har lært gjennom årene som leder og som konsulent: Suksess handler ikke først og fremst om metodikk, strategi eller rapporter. Det handler om mennesker,- det handler om de rette folka.

I mine tidlige arbeidsår var fokuset rettet oppover i organisasjonen – å demonstrere kompetanse og levere resultater som imponerte ledelsen. Det var viktig, selvfølgelig. Men med årene har jeg forstått noe enda mer avgjørende: den virkelige verdiskapingen skjer gjennom dem som skal ta arbeidet videre, de som berøres av endringene og de som faktisk operasjonaliserer løsningene vi som konsulenter og ledere foreslår.  

Å ha med seg de rette folka

Kvaliteten på rådgivning og gjennomføring avhenger av menneskene som er involvert. De rette folka er ikke nødvendigvis de mest meritterte eller de med de flotteste titlene. De rette folka er de som evner å samarbeide, som har innsikten, som kjenner kulturen, og som er villige til å bidra. Når jeg jobber med organisasjoner, er noe av det viktigste jeg gjør å identifisere hvem disse menneskene er – og lytte til dem.  

« Å snakke med folk – og virkelig forstå» 

Å være en god konsulent handler ikke bare om å analysere tall og trender; det handler om å forstå menneskene som skal leve med løsningene. Det betyr å snakke med dem, stille de gode spørsmålene og virkelig lytte til hva de sier – og noen ganger, til det de ikke sier direkte.  

Gjennom samtaler med menneskene,  på alle nivåer, har jeg ofte fått de mest verdifulle innsiktene. De vet hvor skoen trykker, hvilke endringer som faktisk vil fungere, og hva som må til for å få folk med på laget. Den som tror man kan lage en velfungerende strategi fra et eksternt perspektiv uten denne innsikten, tar feil.  

Tilbakemeldinger som betyr noe

En av de mest givende delene av jobben som konsulent er å få tilbakemeldinger fra de som virkelig merker effekten av arbeidet mitt. Selvfølgelig er det hyggelig når toppledelsen er fornøyd, men det er ekstra meningsfullt når de som befinner seg lengre ned i organisasjonen gir tilbakemeldinger om at de opplever en reell forbedring.  

Når medarbeidere sier ting som: “… du har vært en spreder av trivsel og sterk kompetanse som har vært utrolig verdifullt har gjort arbeidshverdagen min enklere,” eller “… du er en «people’s person» det er lett å bli glad i som kollega”, vet jeg at jeg har gjort noe riktig. Det er disse tilbakemeldingene som forteller meg at jeg har bidratt til mer enn bare strategiske planer – jeg har bidratt til en organisasjon som fungerer bedre for de som jobber der hver dag.  

Konsulenter som lytter – ikke bare leverer

Det er lett å tenke at en konsulent skal være en ekspert som kommer inn, analyserer, gir anbefalinger og går videre. Men den beste konsulenten er den som ikke bare kommer med løsninger, men som også lytter, tilpasser og skaper tillit.  

Konsulentrollen er ikke bare en faglig leveranse; det er en relasjonell kunst. Jo mer vi konsulenter evner å være i dialog med de riktige menneskene, jo bedre løsninger skaper vi.  

Så neste gang du jobber med en konsulent – enten du er leder eller ansatt på gulvet – spør deg selv: Lytter de? Forstår de? Og viktigst av alt, får de med seg de rette folka?  For til syvende og sist er det ikke vi konsulenter som skaper varig endring – det er menneskene vi jobber med.  

Om forfatteren

Tore Magler Wiggen er jurist og erfaren konsulent, i Dynabyte Consulting med bred bakgrunn fra både privat og offentlig sektor. Han har jobbet strategisk og operasjonelt, som leder og kontraktsrådgiver, ved siden av risikostyring og KI, brenner for verdien av dialog, innsikt og samarbeid i konsulentrollen.